

22.04.2025 | 19h30h
rua dos mercadores, 136 — porto
entrada livre // free entrance
sopa com contribuição // soup with contribution
A Sopa é Vida de Abril propõe uma sessão angariação de fundos para a Palestina, bem como uma conversa aberta à comunidade. Todas as contribuições e donativos serão entregues ao Palestine Children’s Relief Fund.
April’s Sopa é Vida proposes a film screening fundrasing for Palestine, as much as an open conversation with the community. All funds and donations will be directed to Palestine Children’s Relief Fund.
Programa//Programme:
A FIDAI FILM, de Kamal Aljafari
No verão de 1982, o exército israelita invadiu Beirute e apreendeu os arquivos do Centro de Investigação Palestiniano. Os arquivos continham muitos documentos históricos sobre a Palestina, incluindo uma rica coleção de fotografias e filmes. Desde então, as imagens foram renomeadas e reindexadas de acordo com a visão dos seus novos possuidores, o Ministério da Defesa de Israel. Contra tais actos de espoliação e apropriação (uma sequência mostra a violência silenciosa dos seus autores), A Fidai Film oferece uma contra-narrativa baseada nessa perda, de forma a restaurar os vestígios da história palestiniana saqueada. Kamal Aljafari reexamina estas imagens, aqui exclusivamente cinematográficas ou televisuais, e aponta para a complexidade do seu estatuto, bem como para o seu modo de existência como objeto político. Desenrola-se um duplomovimento, o de fazer ressurgir estas imagens, por vezes testemunhos preciosos que restauram a vida e as lutas do povo palestiniano, mas também o de repensar o olhar implícito de quem as produziu (o gesto colonial). Kamal Aljafari molda-os, por vezes maltrata-os, para fazer sobressair a ideologia subjacente, o olhar exotizador e os gestos de espoliação: riscando os comentários dos vencedores e ocupantes (desde o mandato britânico até hoje), acrescentando, colorindo, removendo textos sobrepostos, modificando sons, recombinando, editando. Um gesto de raiva e luta em ação, tanto quanto uma restituição de uma memória distorcida ou apagada, A Fidai Film afirma ser uma forma de sabotagem cinematográfica, um filme combativo, como o título inequivocamente indica. (Nicolas Feodoroff—FID)
In the summer of 1982, the Israeli army invaded Beirut and took advantage of the opportunity to seize the archives of the Palestinian Research Center. These archives contained many historical documents on Palestine, including a rich collection of photographs and films. These images have since been renamed and re-indexed according to the vision of their new custodians, the Israeli Ministry of Defense. Against these acts of dispossession and appropriation (one sequence shows the quiet violence of their authors), A Fidai Film offers a counter-narrative based on this loss, in order to restore the traces of the plundered Palestinian history. Kamal Aljafari re-examines these images, here exclusively cinematographic or televisual, and points out the complexity of their status as well as their mode of existence as a political object. A double movement unfolds, that of making these images resurface, sometimes precious testimonies restoring the life, the struggles of the Palestinian people, but also that of rethinking the implicit gaze of those who produced them (the colonial gesture). Kamal Aljafari kneads them, sometimes mistreats them, in order to bring out the underlying ideology, the exoticizing gaze as well as the gestures of dispossession: crossing out the comments of the victors and occupiers (from the British mandate to today), adding, colorizing, removing superimposed texts, modifying sounds, recombining, editing. A gesture of anger and struggle in action as much as a restitution of a distorted or erased memory, A Fidai Film claims to be a form of cinematographic sabotage, a combative film as the title unequivocally indicates. (Nicolas Feodoroff—FID)
Duração//Duration: 78min
rua dos mercadores, 136 — porto
entrada livre // free entrance
sopa com contribuição // soup with contribution
A Sopa é Vida de Abril propõe uma sessão angariação de fundos para a Palestina, bem como uma conversa aberta à comunidade. Todas as contribuições e donativos serão entregues ao Palestine Children’s Relief Fund.
April’s Sopa é Vida proposes a film screening fundrasing for Palestine, as much as an open conversation with the community. All funds and donations will be directed to Palestine Children’s Relief Fund.
Programa//Programme:
A FIDAI FILM, de Kamal Aljafari
No verão de 1982, o exército israelita invadiu Beirute e apreendeu os arquivos do Centro de Investigação Palestiniano. Os arquivos continham muitos documentos históricos sobre a Palestina, incluindo uma rica coleção de fotografias e filmes. Desde então, as imagens foram renomeadas e reindexadas de acordo com a visão dos seus novos possuidores, o Ministério da Defesa de Israel. Contra tais actos de espoliação e apropriação (uma sequência mostra a violência silenciosa dos seus autores), A Fidai Film oferece uma contra-narrativa baseada nessa perda, de forma a restaurar os vestígios da história palestiniana saqueada. Kamal Aljafari reexamina estas imagens, aqui exclusivamente cinematográficas ou televisuais, e aponta para a complexidade do seu estatuto, bem como para o seu modo de existência como objeto político. Desenrola-se um duplomovimento, o de fazer ressurgir estas imagens, por vezes testemunhos preciosos que restauram a vida e as lutas do povo palestiniano, mas também o de repensar o olhar implícito de quem as produziu (o gesto colonial). Kamal Aljafari molda-os, por vezes maltrata-os, para fazer sobressair a ideologia subjacente, o olhar exotizador e os gestos de espoliação: riscando os comentários dos vencedores e ocupantes (desde o mandato britânico até hoje), acrescentando, colorindo, removendo textos sobrepostos, modificando sons, recombinando, editando. Um gesto de raiva e luta em ação, tanto quanto uma restituição de uma memória distorcida ou apagada, A Fidai Film afirma ser uma forma de sabotagem cinematográfica, um filme combativo, como o título inequivocamente indica. (Nicolas Feodoroff—FID)
In the summer of 1982, the Israeli army invaded Beirut and took advantage of the opportunity to seize the archives of the Palestinian Research Center. These archives contained many historical documents on Palestine, including a rich collection of photographs and films. These images have since been renamed and re-indexed according to the vision of their new custodians, the Israeli Ministry of Defense. Against these acts of dispossession and appropriation (one sequence shows the quiet violence of their authors), A Fidai Film offers a counter-narrative based on this loss, in order to restore the traces of the plundered Palestinian history. Kamal Aljafari re-examines these images, here exclusively cinematographic or televisual, and points out the complexity of their status as well as their mode of existence as a political object. A double movement unfolds, that of making these images resurface, sometimes precious testimonies restoring the life, the struggles of the Palestinian people, but also that of rethinking the implicit gaze of those who produced them (the colonial gesture). Kamal Aljafari kneads them, sometimes mistreats them, in order to bring out the underlying ideology, the exoticizing gaze as well as the gestures of dispossession: crossing out the comments of the victors and occupiers (from the British mandate to today), adding, colorizing, removing superimposed texts, modifying sounds, recombining, editing. A gesture of anger and struggle in action as much as a restitution of a distorted or erased memory, A Fidai Film claims to be a form of cinematographic sabotage, a combative film as the title unequivocally indicates. (Nicolas Feodoroff—FID)
Duração//Duration: 78min
Iniciada há quase duas décadas, a obra do realizador palestiniano Kamal Aljafari (nascido na cidade de Ramla, Palestina, em 1972) tem inquirido as dimensões éticas e estéticas subjacentes à imagem filmada a partir da sua história pessoal e do contexto político envolvente. Um cinema feito em modo de resistência, revelando invisibilizações e jogos de poder através de uma abordagem que cruza a ficção, o documentário, o ensaio visual e a found footage. Até que ponto a materialidade real e figurada de uma imagem pode tornar-se uma abstração ou um espectro? Se o cinema de Aljafari parte da observação de um quotidiano que não só coexiste como habita a própria ruína, ele transforma depois essas imagens em rastos, ecos, manchas, borrões e, nos seus filmes mais radicais e recentes, em pixéis não capturáveis pelas noções de real. A arte de transformar a materialidade angustiante das paredes partidas e dos terraços destruídos de um território invadido numa imaterialidade desencarnada é a arte de reconfigurar a Palestina que, através de imagens em movimento, acaba por ultrapassar as forças que aprisionam e destroem esse espaço. Por entre fragmentos de memórias e imagens de um povo assolado pelo apagamento, o cinema de Kamal Aljafari apresenta capítulos de uma história inacabada, simultaneamente pessoal e comunitária. Os filmes de Aljafari foram exibidos em numerosos festivais, incluindo Locarno, Torino, TIFF, Rotterdam, Fidmarseille, tal como em museus como Tate Modern ou MoMa.
~~
Begun almost two decades ago, the work of the Palestinian director Kamal Aljafari (born in the city of Ramla, Palestine, in 1972) has inquired into the ethical and aesthetic dimensions underlying the filmed image from his personal story and the surrounding political context. A cinema made in resistance mode, revealing invisibilities and power games through an approach that crosses between fiction, documentary, visual essay and found footage. To what extent can the real and figurative materiality of an image become an abstraction or a spectre? If Aljafari's cinema starts from the observation of an everyday life that not only coexists but inhabits its own ruin, he then transforms these images into traces, echoes, stains, blurs and, in his most recent films, into pixels that cannot be captured by notions of real. The art of transforming the harrowing materiality of the broken walls and destroyed terraces of an overrun territory into a disembodied immateriality is the art of reconfiguring Palestine that, through moving images, eventually transcends the forces that imprison and destroy that space. Amid fragments of memories and images of a people ravaged by erasure, Kamal Aljafari's cinema presents chapters of an unfinished story, simultaneously personal and communal. Aljafari’s films have been screened in numerous film festivals including Locarno, Torino, TIFF, Rotterdam, Fidmarseille as well as museums including Tate Modern and MoMa.
~~
Begun almost two decades ago, the work of the Palestinian director Kamal Aljafari (born in the city of Ramla, Palestine, in 1972) has inquired into the ethical and aesthetic dimensions underlying the filmed image from his personal story and the surrounding political context. A cinema made in resistance mode, revealing invisibilities and power games through an approach that crosses between fiction, documentary, visual essay and found footage. To what extent can the real and figurative materiality of an image become an abstraction or a spectre? If Aljafari's cinema starts from the observation of an everyday life that not only coexists but inhabits its own ruin, he then transforms these images into traces, echoes, stains, blurs and, in his most recent films, into pixels that cannot be captured by notions of real. The art of transforming the harrowing materiality of the broken walls and destroyed terraces of an overrun territory into a disembodied immateriality is the art of reconfiguring Palestine that, through moving images, eventually transcends the forces that imprison and destroy that space. Amid fragments of memories and images of a people ravaged by erasure, Kamal Aljafari's cinema presents chapters of an unfinished story, simultaneously personal and communal. Aljafari’s films have been screened in numerous film festivals including Locarno, Torino, TIFF, Rotterdam, Fidmarseille as well as museums including Tate Modern and MoMa.